Dopłaty na zakup kolektora są przychodem
kolektory słoneczne |
Dopłaty do preferencyjnego kredytu na zakup i montaż kolektorów słonecznych na budynku mieszkalnym, kotła grzewczego opalanego biomasą oraz przydomowej oczyszczalni ścieków stanowią przychód podatnika z innych źródeł. Przychód taki należy wykazać w zeznaniu rocznym i opodatkować według skali podatkowej, a więc według stawki 18 lub 32 proc.
W podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje zasada, zgodnie z którą opodatkowaniu podlegają wszelkie dochody. Wyjątki od niej zostały określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 z późn. zm.) i jak wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych, należy je stosować ściśle. W konsekwencji wszelkiego rodzaju zwolnienia i ulgi podatkowe można stosować pod warunkiem, że zostały wprost wymienione w przepisach ustawy o PIT.
Co więcej, przychodami są nie tylko pieniądze, np. z pracy, ale również innego rodzaju przysporzenia majątkowe, np. dopłata do preferencyjnego kredytu zaciągniętego przez podatnika na sfinansowanie wydatków związanych z ochroną środowiska. Dopłat do takich kredytów udzielały wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Jak orzekł w jednym z najnowszych wyroków WSA w Szczecinie (wyrok z 9 marca 2011 r., sygn.akt I SA/Sz 989/10, nieprawomocny), dopłaty stanowią przychód podatnika.
Preferencyjny kredyt
W omawianej sprawie podatnik wystąpił o wydanie interpretacji indywidualnej przez ministra finansów. W stanie faktycznym wskazał, że skorzystał z preferencyjnych kredytów związanych z ochroną środowiska. Zostały one udzielone na zakup kotła grzewczego opalanego biomasą w budynku mieszkalnym, zakup i montaż kolektorów słonecznych na budynku oraz zakup przydomowej oczyszczalni ścieków. Skarżąca strona wyjaśniła też, że z wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW) otrzymała informację PIT-8C, w której fundusz wykazał wartość udzielonych dopłat. Podatnik był jednak zaskoczony otrzymaniem PIT-8C, ponieważ – jak twierdził – w umowach kredytowych nie określono żadnych obowiązków w zakresie podatków.
Przychód z innych źródeł
WSA orzekł, że dopłaty do preferencyjnych kredytów związanych z ochroną środowiska stanowią przychody z innych źródeł. Sąd dokonał wykładni art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Stwierdził, że do innych źródeł ustawodawca zaliczył kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 ustawy o PIT oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Z kolei katalog zwolnień podatkowych został określony w art. 21 ustawy o PIT. Znalazły się w nim m.in. dopłaty do oprocentowania kredytów preferencyjnych związanych z nabyciem własnego mieszkania (kredyty w ramach programu „Rodzina na swoim”). Ustawodawca nie przewidział podobnego zwolnienia w przypadku dopłat do preferencyjnych kredytów związanych z ochroną środowiska. Tak więc dopłaty te są opodatkowane jako przychód z innych źródeł.
Wyjaśnijmy, że procedura wygląda w ten sposób, że WFOŚiGW jako płatnik ma obowiązek (zgodnie z art. 42a ustawy o PIT) wystawić informację PIT-8C.
Na tej podstawie podatnik rozlicza się z fiskusem, wpisując w zeznaniu rocznym kwotę przychodu z innych źródeł.
Oznacza to, że otrzymana dopłata jest opodatkowana według skali podatkowej, czyli według stawek 18 lub 32 proc.
Zastosowanie danej stawki zależy od wysokości podstawy obliczenia podatku.
źródło: Gazeta Prawna